Agrifirm




Agrifirm in het kort
Agrifirm is een coöperatie waarin 17.750 Nederlandse ondernemende boeren en tuinders hun kracht hebben gebundeld. Die bundeling biedt duurzaam voordeel op kwalitatief hoogstaande producten als diervoeders, zaaizaden, meststoffen en gewasbeschermingsmiddelen.
Agrifirm heeft op het moment 16 dochterondernemingen en is actief in  maar liefst 10 landen.

Strategie
Agrifirm wil de schakel zijn in het succes van klanten en partners en duurzame waarde genereren voor haar leden. Om deze positie te verkrijgen, zal Agrifirm zich in de komende jaren toeleggen op groei en focus, zowel nationaal en internationaal. Om deze doelstellingen te behalen heeft Agrifirm vier strategische pijlers opgesteld.

One Firm
Een grote onderneming vraagt om een bedrijfsstructuur waarmee Agrifirm dicht bij de klant kan blijven. Daarom heeft Agrifirm ervoor gekozen haar activiteiten onder te brengen in zelfstandige dochterondernemingen. Maar om succesvol te zijn en de voordelen van een grote organisatie te benutten is het belangrijk dat de kennis gebundeld wordt en dat er samenwerking plaats vind. Daarom werkt het bedrijf aan een sterk One Firm Agrifirm met volop synergie tussen de bedrijven.

Samenwerking
De sleutel tot succes is niet alleen samenwerking binnen de Agrifirm Group, maar ook samenwerking met klanten en binnen partnerships. Vanuit de Agrifirm Group en vanuit de zelfstandige dochterondernemingen wordt bewust gezocht naar samenwerkingsverbanden die het bedrijf sterker maken en bijdragen aan het behalen van hun doelstellingen.

Innovatie
Innovatie is een belangrijke voorwaarde om vooruitgang te kunnen boeken. Vernieuwing is de basis voor het bestaansrecht van agrarische ondernemers, Agrifirm kan en wil hierbij een belangrijke rol spelen. Research & Development heeft dan ook een centrale plek binnen de organisatie, om nu én in de toekomst duurzame, resultaatgerichte innovaties te brengen.

Groei in omzet en resultaat
Door nationale en internationale groei blijft Agrifirm een gezonde, sterke organisatie. Groei zorgt ervoor dat het een aantrekkelijk bedrijf wordt voor goed opgeleide en gemotiveerde professionals die zorgen voor resultaat en deskundig advies binnen Agrifirm en bij onze klanten. Groei zorgt ook voor kostenbesparingen, inkoopvoordelen en een versterking van hun gezamenlijke innovatiekracht.


Het 7-S model
Strategy
Bovenaan de bladzijde staat de strategie van Agrifirm vermeld.

Structure
Een coöperatie kan alleen goed functioneren wanneer er vanuit de leden veel inbreng is. Deze leden dienen niet alleen als feedback voor voorlichters maar ook als directe steun aan het bestuur. De structuur van Agrifirm is dan ook heel duidelijk opgesteld.

Zoals zichtbaar is in de afbeelding staan de leden van de Coöperatie bovenaan. Alles wat binnen Agrifirm gebeurt wordt aangestuurd door de leden. Binnen Agrifirm zijn 4 besturende organen volgens Agrifirm (Group 2012).

- Ledenraad. De ledenraad bestaat uit 28 personen die gekozen zijn uit de districtbesturen. Dit is het hoogste orgaan van de coöperatie. Deze raad heeft belangrijke bevoegdheden op het gebied van investeringen, onroerend goed, samenwerkingsverbanden en goedkeuring van de jaarrekening. De ledenraad komt een paar keer per jaar bijeen. Maar wordt ook tussentijds geïnformeerd.

- Bestuur. Het bestuur van de coöperatie bestaat uit praktiserende boeren en tuinders en externe leden. Het bestuur zorgt er samen voor dat de coöperatie haar doelstellingen haalt.

- Jongerenraad. De jongerenraad van Agrifirm bestaat uit jonge agrarische ondernemers tussen de 18 en 35 jaar uit alle sectoren. De belangrijkste taak van de jongerenraad is om andere jonge agrarische ondernemers voldoende te informeren over belangrijke ontwikkelingen die binnen Agrifirm en de sector spelen. Verder neemt de jongerenraad problemen van leden waar en stuurt deze doorr naar het bestuur. Op deze manier heeft de jongerenraad een koppelende functie aan het bestuur.

- Sectorraden: Verder heeft Agrifirm nog sectorraden opgericht. Deze fungeren als klankbord voor de directie van Agrifirm. Er zijn sectorraden in de rundveehouderij, varkenshouderij, pluimveehouderij en de akker- en tuinbouw.

Systems
Wanneer een ondernemer een bestelling wil doorgeven kan dit zowel telefonisch als via het internet worden doorgegeven. Hiermee zorgt Agrifirm ervoor dat ondernemers snel hun bestelling in ontvangst kunnen nemen. Agrifirm heeft het bedrijf opgedeeld in twee afdelingen: Agrifirm Feed en Agrifirm Plant. Agrifirm Feed staat in verbinding met de veehouderij en adviseerd de ondernemers op het gebied van onder andere rantsoenen. Agrifirm Plant is verantwoordelijk voor zowel de teelt als de oogst van gewassen.

Staff
Agrifirm investeert veel in de kennis en ontwikkeling van het personeel. Dit komt omdat het personeel een heel belangrijke facet is voor het bedrijf. Agrifirm wil enthousiaste personeelsleden die hart voor de zaak hebben. Het is niet belangrijk om alleen maar te 'verkopen' maar de relatie tussen ondernemer en het bedrijf is immers net zo belangrijk. Wanneer een personeelslid uitblinkt ten opzichte van andere personeelsleden, is het mogelijk dat diegene doorstroomt naar een bestuursfunctie.

Style  
De afstand tussen de leden van het bestuur en de directie is zeer gering. Doordat er sprake is van een open verhouding tussen het bestuur en de leden, kan er goede communicatie plaatsvinden. Hiermee kunnen eventuele problemen snel besproken worden zodat een oplossing eerder gevonden is. Met deze methode kan de coöperatie snel gerichte resultaten boeken.

Shared Values
Bij Agrifirm is geen sprake van individualisme, loyaal zijn aan elkaar staat juist hoog in het vaandel. Agrifirm is dan ook trots op de samenwerking tussen medewerkers onder elkaar en tussen medewerker en ondernemer. Het is dan ook van belang om deze relaties in toom te houden om te voorkomen dat het ledenaantal zal dalen. De volgende slogan behoord daarbij: 'Kwaliteit en kennis onder één dak, Agrifirm biedt meer dan producten alleen'.

Skills
Agrifirm heeft in de loop der jaren een sterke marktpositie ontwikkeld. Dit komt onder andere door het groot aantal leden. Agrifirm wil niet 'stil' blijven staan en wil daarom voorop lopen in innovatie en ontwikkeling van nieuwe producten. Op deze wijze probeert Agrifirm haar marktpositie steeds wat te versterken. Door het goed opgeleide personeel wil Agrifirm blijven inspelen op de behoefte van de klant zodat er klantgerichte advisering kan blijven plaatsvinden.

Bronnen:
http://www.agrifirm.com/agrifirm-group/over-agrifirm/strategie-2011-2013
http://www.agrifirm.com/Default.aspx?tabid=153
http://static.managementboek.nl/pdf/9789001700027.pdf